Litteraturvetarens försvarstal
Till er alla, från oss alla
Genom att skapa denna bloggen har jag
skapat ett offentligt rum för litterär debatt. Utan att gå närmare in på det
rent akademiskt (med min bakgrund som Litteraturvetare) men eftersom det blev
relativt mycket uppståndelse så bestämde jag mig för att skriva ett svar på tal
där jag belägger argumentet för att använda detta utrymmet som jag vill. En
recension är fortfarande en recension och kräver inte samma akademiska
utrustning, det är mer en subjektiv åsikt som kan användas fritt i detta rummet.
Jag har dramatiserat hur bloggaren går från provokatör till sitt
”riktiga” själv. Jag har gjort det efter hur Sarrimo (2012: 192-196) beskrivit
några bloggares särskilda marknadsföringsstrategi. Mina recensioner var menade
att vara uppseendeväckande (a.k.a. ”trolling”) för att få medial uppmärksamhet.
Det ingår i min plan att lansera sig själv som kritiker.
Ni vet, här, i min digitala salong, finns
inte ”de traditionella mediernas grindvakts- och ansvarig utgivare-system”
(Sarrimo 2012: 186). Jag skriver mina inlägg och redigerar som jag vill –
precis som ni kan kommentera och redigera som ni vill. I denna digitala
offentlighet är debatten öppen för alla. Jag tänker mig att denna medieform kan
visa på att det inte alltid är lätt att avgöra vart gränsen mellan privat och
offentligt går.
Enligt t.ex. Thompson (1995/2001: 152,158)
har mediernas utveckling haft avgörande inverkan på offentligheten och försett
den både med nya möjligheter och risker. I förlängning anser jag, i linje med
t.ex. Tomas Forser (2002) samt Forslid och Ohlsson (2009), att det till och med
är mer givande att tala om flera offentligheter där min blogg är kan ses
som en deloffentlighet i den digitala.
Kära du,
SvaraRaderaNär jag växte upp fanns bokklubbar att samlas kring, recensionen fanns professionellt skriven att hitta i dagspress och magasin. Häromveckan läste jag en text av John B Thompson där han skickligt beskriver publik utan plats (Thompson 1995: 160). Kom att tänka på dig och din publik, får känslan av att du inte vet din plats i offentligheten. Därför får du nu ett råd: Rikta in dig på att vara antingen “privat” eller “offentlig”, vem är din publik och vad är ditt budskap? Gör om, gör rätt, nu ser jag bara en text skriven av någon som inte inser det farliga med att ha en publik utan plats, risken finns att du glömmer det dialogiska utbyte ett riktat provocerat blogginlägg innebär. Hur vill du definiera förhållandet till dina läsare?
Jag lämnar dig med dessa frågor och med en önskan om en god dag.
/ Litteraturvetare på riktigt